Asiakastyytyväisyys on pysynyt hyvänä Fölissä

4.2.2025

Turun seudun joukkoliikenne 23.1.2025, 13:32

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta kokoontui keskiviikkona 22.1.2025. Kokouksessa käsiteltiin mm. asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksia ja runkolinjaston reitti- ja palvelutarkennuksia, joista tiedotetaan tarkemmin kevään mittaan.

Asiakkaista 84 % on tyytyväisiä Föliin

Asiakkaiden tyytyväisyyttä tutkitaan kolmesti vuodessa kyselytutkimuksella Fölin busseissa ja vesibusseissa. Tulosten avulla seurataan asiakkaiden tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen, kehitetään Fölin palveluita sekä maksetaan liikennöitsijöille palvelubonusta.

Yleinen tyytyväisyys Föliin laski hieman edellisten kierrosten tuloksista, mutta on kuitenkin pysynyt hyvällä tasolla. Osuus oli edeltävillä tutkimusjaksoilla 90 % ja 87 %, ja nyt tyytyväisiä oli 84 % vastanneista. Tyytyväisten osuuteen on laskettu ne, jotka antoivat joukkoliikenteen yleisarvosanaksi erittäin hyvän tai melko hyvän. Asteikolla yhdestä viiteen Föli sai yleisarvosanan 4,1.

Eri ikäisistä tyytyväisimpiä olivat 65-vuotiaat ja vanhemmat (89 %), vähiten tyytyväisiä olivat nuorin ryhmä, eli 15–24-vuotiaat (79 %). Eri kunnissa asuvien tyytyväisyys joukkoliikenteeseen vaihteli. Tyytyväisimpiä Föliin olivat turkulaiset, joista tyytyväisiä oli 85 %.

Kyselyn vastaajista suurin osa käyttää bussia pääasiallisena kulkutapanaan. Tyytyväisimpiä Föliin olivat tällä kierroksella bussin käyttäjät 85 % ja autoilijat 82 %. Matkansa pääasiassa pyörällä kulkevista tyytyväisiä oli 80 % ja jalankulkijoista 79 %. Kuljettajien asiakaspalveluun, ajotapaan ja siisteyteen busseissa oltiin tyytyväisempiä kuin aiemmilla kyselykierroksilla.

Lue lisää pöytäkirjasta: Esityslistat/pöytäkirjat

Lisätietoja: informaatiosuunnittelija Nonna Järvinen, nonna.jarvinen@turku.fi, 0447 949 994