FERRY TERMINAL TURKU: Tuhatkiloinen hauki nousee jalustalle Turun satamassa
21.10.2025
_Auran Vonkaleeseen tulee noin 700 erillistä kolmiota ja Berg
suunnitteli sen origamimaisen pinnan sopivan yhteen uuden terminaalin
muotojen kanssa. Lopullinen teos voi jonkin verran poiketa
luonnoskuvasta._
Taiteilija Hans-Christian Bergillä on työn alla kaikkien aikojen
kalajuttu. Hän suunnittelee Turun Sataman uuden terminaalin edustalle
taideteosta, Auran Vonkaletta, jolla on pituutta lähes kuusi metriä ja
painoa tuhat kiloa.
Kuvanveistäjä ja kuvataiteilija Hans-Christian Berg on luonnostellut
tietokoneen näytölle kulmikkaan turkoosinvihreän hauen, jonka suu on
veikeästi avoinna. Se on suunnitelma Auran Vonkale -taideteoksesta,
joka on tulossa yhteisterminaalin edustalle alkuvuonna 2027.
Kalajätissä on melkoinen työ. Auran Vonkale koostuu noin 2 000
merialumiinin ja happoteräksen palasta, jotka Berg työryhmineen aikoo
hitsata ja niitata yhteen. Hauki tulee painamaan noin tuhat kiloa. "Ihan
tarkkaa painoa ei vielä tiedä, sillä se selviää vasta, kun paloja
kootaan yhteen", Berg sanoo.
Joka tapauksessa lähes kuusimetrinen hauki on todellinen
katseenvangitsija, varsinkin kun sen pinnalla vilkahtelee värien
reunustamia ympyröitä. Ne muistuttavat suomuja, joiden sävy vaihtuu
sen mukaan, miten valonkajo niihin osuu.
"Hauen väritys on luonnossakin aina yksilöllinen, ja se riippuu
vedestä. Aurajoen hauki on vihreä ja tumma. Myös Auran Vonkale
näyttää erilaiselta, eri kulmista ja etäisyyksistä katsottuna. Se
on helposti lähestyttävä myös perheiden pienimmille", taiteilija
pohtii.
TERVEISET RAKENNUSTYÖMAILTA
YHTEISTERMINAALIN RUNKOTYÖT ETENEVÄT AIKATAULUSSA
Terminaalityömaan runkotyöt ovat edenneet suunnitellusti.
Julkisivutöitä jatketaan syksyn aikana ja parhaillaan meneillään on
muun muassa termoelementtien ja lasiseinien asennuksia. Vesikattotyöt
päästään aloittamaan viikolla 44.
Myös terminaalin sähkö- ja LVIA+spr-urakat etenevät suunnitellusti.
Terminaalin rakentaa Skanska Talonrakennus Oy. Sähkö- ja LVIA-töistä
vastaa Are Oy.
S1-LAITURIN RAKENTAMINEN ETENEE – VALMISTA KESÄLLÄ 2026
S1-laiturin työmaa etenee suunnitellusti. Kokonaisuudessaan työmaan
valmiusaste on tällä hetkellä 60 %.
Parhaillaan työn alla ovat laiturilohkojen raudoitus- ja betonityöt
sekä hulevesipurkukaivo.
Tavoitteena on, että S1-laituri valmistuu kesällä 2026.
Laiturin rakentamisesta vastaa Terramare Oy.
FTT-YHTEISTYÖKUMPPANIN ESITTELY: Oteran Oy
YHTEISTERMINAALIN KENTÄN INFRATYÖT ALKOIVAT
Yhteisterminaalin kentällä maan uumeniin matkaa kilometrikaupalla
putkia sekä sähkö- ja tietoliikennekaapeleita. Oteran Oy:n johtama
iso urakka tehdään vaiheittain ja sataman muita toimintoja
häiritsemättä.
Turun yhteisterminaalin kentän infratöiden urakka on käynnistynyt
syyskuussa 2025 alueen pohjoisosasta, Kuljetuskadun läheisyydestä.
- Hulevesiputkien jälkeen alueelle asennetaan muun muassa vesi- ja
viemäriputket ja sähkö- ja tietoliikennekaapelit. Rakennamme myös
esimerkiksi perustat massiivisille kolmekymmentä metriä korkeille
valopylväille, Oteran Oy:n vastaavan työnjohtaja Tapio Huhtamäki
kertoo.
Oteran vastaa projektinjohtourakoitsijana hankkeen johtotehtävistä
sekä rakennelmien, verkostojen ja muiden sataman teknisten
järjestelmien hankinnasta ja toteutuksesta.
TURUN SATAMAN ALUEEN UUDISTUMINEN VAIKUTTAA LIIKENNEJÄRJESTELYIHIN
Turun matkustajasataman ja Turun linnan ympäristöä uudistetaan
vuosina 2025-2028. Alueelle rakennetaan uutta katuverkostoa, jalankulku-
ja pyöräteitä sekä istutusalueita. Tavoitteena on rauhoittaa linnan
ympäristö kaupunkilaisten yhteiseksi tilaksi ja selkeyttää sataman
liikennettä.
Uudistustyö vaikuttaa liikennejärjestelyihin jo nyt. Linnankadun
sataman puoleinen pää, Vallihaudankadun ja Toisen poikkikadun välinen
alue, suljettiin syyskuun alussa ja liikenne ohjataan kiertoreiteille
kesään 2026 asti. Sulku koskee kaikkea liikennettä.
Satamaterminaalien henkilö-, linja-auto- ja huoltoliikenne kulkee
Vallihaudankadun ja Satamakadun kautta. Jalankulkijat ja pyöräilijät
voivat käyttää myös Nuottasaarenkatua. Kiertoreitit on merkitty
liikennemerkein ja opastein.
Lue lisää sataman liikenteen poikkeusjärjestelyistä >> [8]
Ferry Terminal Turku (FTT) on Turun Sataman sekä Tallink Silja ja
Viking Line -varustamojen yhteinen hanke matkustajaliikenteen
kehittämiseksi. Tavoitteena on rakentaa uusi yhteinen
matkustajaterminaalialue varustamojen käyttöön. Hanke sisältää
uuden matkustajaliikenteen yhteisterminaalin lisäksi merkittäviä
uudistuksia laiturirakenteisiin, kenttäalueisiin ja
liikennejärjestelyihin. Lisäksi hankkeen yhteydessä tehdään
uudelleenjärjestelyjä varsinaisen rahtisataman puolella. Tavoitteena
on, että hanke valmistuu vuonna 2027. Hankkeen kustannusarvio on 172
miljoonaa euroa. Hanke on saanut EU:n CEF-rahoitusta.
SEURAA HANKKEEN ETENEMISTÄ OSOITTEESSA
WWW.PORTOFTURKU.FI/FERRY-TERMINAL-TURKU/ [9]
YHTEYSTIEDOT
Turun Satama Oy
Linnankatu 90
20100 TURKU
turkuport@portofturku.fi [10]