Turku selvittää rakennusvalvonnan ja kaavoituksen asiakastyytyväisyyttä laajalla kyselyllä
26.11.2024
Turun kaupunki 20.11.2024, 14:00
Kaavoituksen, rakennusluvituksen ja rakentamisen aikaista valvonnan asiakastyytyväisyyttä selvittävä kysely lähetetään yhteensä lähes 2500 asiakkaalle. Kysely tehdään nyt toista kertaa. Vastaava laaja kyselytutkimus tehtiin syksyllä 2022.
Kyselyn tavoitteena on kehittää toimintaa edelleen asiakaskokemuksen pohjalta
Kyselyn tarkoituksena on parantaa kaupungin kaavoituksen ja lupa-asioiden prosesseja. Vuonna 2022 tehdyn kyselyn pohjalta tehtiin useita prosessin kehittämistoimia, joilla parannettiin yhteydenpitoa ja asiakasviestintää sekä prosessien selkeyttä ja ennakoitavuutta. Samalla saatiin lyhennettyä mm. rakennusvalvonnan lupakäsittelyn keskimääräistä kestoaikaa.
Nyt tehtävä vastaavan laajuinen kysely antaa tietoa, miten asiakkaat ovat kokeneet tehdyt toimenpiteet.
- Kysely antaa arvokasta tietoa, mitkä kehittämistoimet ovat onnistuneet ja miten työtä voidaan kehittää edelleen, kertoo kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi.
Kyselyä täydennetään suurasiakkaiden haastatteluilla
Tutkimukseen otetaan mukaan kaavoituksessa kahden viimeisen vuoden aikana asioineet ja rakennusvalvonnan osalta yhden vuoden asiakkaat.
Rakennusvalvonnalla on ollut viimeisen vuoden aikana yli 2100 asiakasta, jotka ovat saaneet hankkeilleen lupapäätöksen tai loppukatselmuksen.
Kaavoituksen osalta kysytään palvelukokemuksista edellisen kahden vuoden ajalta. Tähän joukkoon kuuluvat muun muassa hyväksytyt kaavat ja poikkeamispäätökset. Näitä asiakkaita on ollut noin 330.
Kyselyssä vastaajia pyydetään arvioimaan rakentamis- ja kaavoitusprosessin eri osa-alueita numeroarvosanoilla, mutta vastaajilla on myös mahdollisuus antaa vapaata palautetta sanallisesti.
Paljon lupia hakeneita suuria toimijoita haastatellaan lisäksi puhelimitse ja sähköpostitse.
Tuloksista tiedotetaan analyysin jälkeen
Kyselytutkimus käynnistettiin 18.11. Kyselytulosten keräämiseen ja analyysiin menee noin kaksi kuukautta. Tulosten valmistuttua mahdolliset kehityskohteet käydään läpi henkilökunnan kanssa ja tuloksista tiedotetaan alkuvuodesta 2025.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen toteuttaa EPSI Rating Finland, joka on kaupungin kilpailuttama palveluntuottaja.
Lisätietoja:
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi, 050 558 9210