Turun perusopetuksen lukustrategiasuunnitelma on valmistunut

20.8.2025

Julkaistu: 19.08.2025

update Päivitetty: 19.08.2025 11:19

Lukustrategiasuunnitelma on kirjoitettu avuksi opettajille, ja siinä on pyritty mahdollisimman helppoon käytettävyyteen. Lukutaidon kehittäminen on koko koulun tehtävä.

Lukustrategioiden opettamisen tavoitteena on tarjota opettajille helppo ja suunnitelmallinen työväline oman työn tueksi. Tarkoituksena on, että samalla luokka-asteella käytetään samaa lukustrategiaa kaikissa mahdollisissa oppiaineissa.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin, Turun opetussuunnitelmaan sekä kansallisiin että kansainvälisiin luetun ymmärtämisen tutkimuksiin perustuva suunnitelma valmistui elokuun alussa.  

– Tavoitteena on varmistaa, että tulevaisuudessa jokainen turkulainen oppilas osaa erilaisia lukustrategioita, joiden avulla hän pystyy selvittämään tekstistä kuin tekstistä oleellisen sisällön. Turun lukustrategiasuunnitelma on aika ainutlaatuinen, sillä en ole törmännyt vastaavaan muualla Suomessa, projektipäällikkö Tarumaija Aalto huomauttaa.  

Lukusujuvuutta kannattaa harjoitella

Lukustrategioiden osaamisen on tutkimuksissa todettu auttavan ennen kaikkea heikommin lukevia lapsia ja nuoria.  

– Oppilaat osaavat yleensä kertoa, millaista lukustrategiaa tekstiin olisi hyvä käyttää, mutta tästä huolimatta he käytännössä lukevat tekstin alusta loppuun ilman minkäänlaista strategiaa. Lukustrategiasuunnitelman avulla lähdemme nyt ratkomaan tätä ongelmaa, Aalto toteaa.

Aalto muistuttaa, että jokaisen oppilaan kanssa tulisi harjoitella myös lukusujuvuutta.  

– Lukusujuvuutta voidaan harjoitella koko luokan kanssa yhdessä ja myöhemmin myös kohdennetusti niiden oppilaiden kanssa, jotka harjoitusta vielä tarvitsevat.

Ennakointi lukustrategiana läpi koko peruskoulun

Itse lukustrategioita lähdetään harjoittelemaan ensimmäiseltä luokalta lähtien. Aluksi harjoitellaan ennakoimaan tekstiä yhdessä, eli mietitään, mistä teksti voisi kertoa, kun katsotaan kuvia ja luetaan otsikoita.  

– Tämä on tärkeää oppilaan oppimisen kannalta, jotta hän oppii herättelemään omia ajatuksiaan tekstin aihepiiriin ja pystyy miettimään, mitä hän jo tietää asiasta. Erityisesti monikielisten oppijoiden kannalta tämä on ensiarvoisen tärkeää. Mikäli aihepiiri ei ole lainkaan tuttu ja sanatkin ovat vieraita, ei ole mahdollista ymmärtää lukemaansa.

Ennakointi kulkee lukustrategiana läpi koko peruskoulun, mutta oppilaan oma vastuu ennakoinnista kasvaa ja kehittyy. Seuraavaksi siirrytään harjoittelemaan kysymyksiin vastaamista ja kysymysten tekemistä tekstille, jolloin oppilas harjaantuu itsenäisesti miettimään, mistä teksti kertoo ja mitä hän tietää aiheesta. Tavoitteena on aktiivinen keskustelu tekstin kanssa.

– Myöhemmin harjoitellaan opettajan tuella, miten luetaan rivien välistä ja tehdään päätelmiä. Seuraavana ovat tiivistelmät, joissa pyritään tunnistamaan olennainen ja vahvistamaan oppilaan omaa ymmärrystä tekstistä. Viimeisenä pyritään yhdistämään ja soveltamaan tekstejä, rakentamaan merkityksiä sekä siirtämään tietoa. Nämä kaikki tulevat käytännössä alakoulun puolella ja yläkoulun puolella niiden osaamista syvennetään ja tekstejä monipuolistetaan. Tavoitteena on oppilas, joka osaa itsenäisesti valita tilanteeseen ja tavoitteeseen sopivan lukustrategian, Aalto kertoo.

Kodin ja koulun yhteistyö tärkeää

Lukustrategioiden opetusta täydennetään myös opiskelustrategioilla kolmannesta luokasta eteenpäin. Tavoitteena on, että kaikilla oppilailla olisi käytettävänään myös opiskelustrategioita, jotka suojaavat heitä uupumiselta ja auttavat opiskelemaan fiksusti.

Perusopetukseen valmistavaan opetukseen ja oman äidinkielen opetukseen on tehty oma suunnitelma. Valmo-opetuksessa pitää ottaa huomioon jokaisen oppilaan oman kielen lukutaidon taso ja oppimisvalmiudet sekä ennakoida, mille perusopetuksen luokalle oppilas tulee siirtymään.  

Oman äidinkielen opetuksessa taas keskitytään ennakointiin, kysymysten esittämiseen ja tiivistämiseen. Tavoitteena on, että oppilas oppisi käyttämään strategioita omalla äidinkielellään ja pystyisi siirtämään niitä myös opetuskielen oppitunneille.

Aalto muistuttaa, että lukustrategioiden oppiminen vahvistuu, kun koulun ja kodin välinen yhteistyö toimii.

– Huoltajilla on tärkeä rooli lapsen lukutaidon kehittymisessä ja heidän osallistumisensa tukee strategioiden siirtymistä koulusta arjen lukutyökaluiksi.

Turun perusopetuksen lukustrategiasuunnitelma on yksi Työllisyyden tukemisen ja maahan muuttaneiden lukutaito-ohjelma -hankkeen toimenpiteistä.